نوازندگی پیانو
اولین نیاز کسی که میخواهد یک پیانیست هنرمند و موسیقیدان باشد بدست اوردن شناختی دقیق در مورد محدودیتها و کارایی پیانو بعنوان یک الت موسیقی است.
پیانو و ارکستر
اگر از یک منظر خاص به قضیه بنگریم میتوان ادعا کرد پیانو همانند ارکستر است.
پیانو نماینده شاخه ای از موسیقی است که متکی بر ادبیات خاص خود میباشد و این تمایز انچنان واضح است که فقط ارکستر میتواند با ان برابری کند.
برتری ادبیات پیانو بر سایر ادوات موسیقی انکارناپذیر است.پیانو دست نوازنده اش را برای بیان احساسات انچنان باز میگذارد که نظیر انرا در هیچ ساز دیگری نمیتوان یافت.
قواعد کلی نوازندگی پیانو
موفقیت در نوازندگی پیانو امری است که به کمک اجرای قوانینی بسیار ساده بدست می اید.
متاسفانه خیلی از افراد ارزش ساعات صبحگاهی را نمیدانند.تازگی و سرحالی ناشی از خواب کمک بسیار شایانی به یادگیری میکند.
پیشنهاد میشود هرگز بیش از یک و یا حداکثر دو ساعت بسته به شرایط و مقاومت فردی بطور پیوسته تمرین نکنید.
هرگز به صورت سیستماتیک و متودیک تمرین نکنید.سیستماتیک بودن نقطه مرگ احساس است و احساس همان روح هنر میباشد.
باانگشتان خود بنوازید.
به این معنا که حتیالمقدور بازو و ساعد خود را کمتر حرکت بدهید و عضلات خود را شل کنید.دستها تقریبا افقی قرار میگیرند و تنها شیب کمی از سمت ارنج به کلاویه دارند.
انگشتان باید تا حدودی خمیده باشند و تلاش شود کلاویه ها با نوک انگشتان لمس شود.این روش اطمینان و کارایی را تا حد زیادی بالا میبرد.
استفاده از پدال
در مورد نگهداشتن طولانی پدال و نیز استفاده بیش از حد از ان احتیاط کنید این دو مورد دشمن خونین شفافیت هستند.
روش قرار گرفتن پشت پیانو
سعی کنید صاف بشینید اما خود را سفت نکنید.هر دو پا باید مقابل پدالها باشند تا امادگی لازم را داشته باشند که هر زمان اراده کردید انها را بگیرید
قسمتی از کتاب نوازندگی پیانو جوزف هوفمان ترجمه رضا معالجی
برای اموزش و یادگیری پیانو میتوانید در پیش ثبت نام اموزشگاه ثبت نام کنید.